Конспект урока английского языка для обучающихся СПО, проведенного после посещения выставки в павильоне № 57 ВДНХ «Просвещение: большие перемены» на Международной выставке-форуме «Россия»
Автор: Толмасская Инесса Иосифовна
Рубрика: Методическая копилка: конспекты и сценарии
Опубликовано в Образование и воспитание №4 (50) октябрь 2024 г.
Дата публикации: 05.08.2024
Статья просмотрена: 8 раз
Библиографическое описание:
Толмасская, И. И. Конспект урока английского языка для обучающихся СПО, проведенного после посещения выставки в павильоне № 57 ВДНХ «Просвещение: большие перемены» на Международной выставке-форуме «Россия» / И. И. Толмасская. — Текст : непосредственный // Образование и воспитание. — 2024. — № 4 (50). — С. 112-116. — URL: https://moluch.ru/th/4/archive/272/9366/ (дата обращения: 23.12.2024).
Тема урока: История образования в России. Профессионалитет / The history of education in Russia. Professionalitet.
Цель урока: познакомить обучающихся с историей образования в России, с достижениями России в области среднего профессионального образования в XXI веке.
Задачи:
— посредством английского языка развивать интерес к истории и современности России, ее роли и месте в мировом сообществе;
— формировать патриотические чувства и гордость за свою страну;
— способствовать развитию критического мышления, аналитических и коммуникативных навыков обучающихся;
— стимулировать творческую активность и самостоятельность обучающихся.
Warmer
Did you like the excursion to VDNKH? What did you like most? Why do you think you have to know the history of your country? (to understand today’s life better; to avoid mistakes in the future; to realize yourself as a part of your country, etc.)
- Match the time to the facts of education history in Russia
As you know, there are a lot of famous Russians who left an outstanding mark on the world’s history and culture. They are great scientists, writers, poets, travellers, explorers and educators. Do you remember their names? (Student’s answers)
- Match the names of the great Russians to their occupations and to their portraits (write the number into the box)
- Read the texts A-D and say what the common topic of all the texts is.
A. Anton Semyonovich Makarenko (1888–1939) was a Soviet educator, social worker and writer. His methods were highly appreciated by Maxim Gorky who believed that his amazingly successful educational experiment was of world-wide significance.
B. During the Soviet period, many reforms of public education were carried out in our country. The main achievements in this area were the compulsory secondary education and the opportunity for everyone to receive higher education. The Soviet education system was recognized as one of the best in the world in terms of the quality and volume of knowledge, skills and abilities acquired.
- Article 43 of the Constitution of the Russian Federation proclaims the right of everyone to receive education, guarantees free pre-school and secondary education and the right to receive free higher education in state and municipal educational institutions.
-
By 2023, there are more than 3,500 colleges in Russia, with about 3.4 million students. At the same time, the popularity of secondary professional education in Russia is growing every year. According to the data of the Ministry of Education of Russia, if in the early 2000s colleges and technical schools were selected by only 10–12 % of 9
th
grade graduates, then in 2023 there were already over 60 % of them.
- Read the texsts again. Are the sentences True (T) or False (F)? Correct the wrong sentences.
a) Maxim Gorky was a Soviet educator, social worker and writer.
b) One of the main achievements of public education in 19 th century was the compulsory secondary education.
c) In the Russian Federation everyone can only receive free secondary education.
d) The amount of 9 th grade graduates who selected colleges in 2023 was less then in 2000s.
Now, please, in groups of 4 or 5 write down the professions students can acquire in a college (time limit 3 min.)
- Here you can see the list of the most popular jobs of secondary professional education. Match the description of the job to the code of this specialty
44.02.01 Preschool education
09.02.07 Information systems and programming
54.01.20 Design (by industry)
49.02.17 Physical education
43.02.17 Beauty industry technologies
33.02.01 Pharmacy
38.02.01 Economics and Accounting (by industry)
43.02.15 Cooking and confectionary
08.02.01 Construction and operation of buildings and structures
№ № |
Description of the job |
Code |
1 |
This specialist organizes the confectionary production, carries out the preparation of recipes for hot and cold culinary products, desserts and beverages |
|
2 |
This specialist creates design projects in different areas |
|
3 |
This specialist can produce medicines based on a doctor’s prescription |
|
4 |
This specialist works in the field of computer science and creates, implements, analyzes and maintains professionally oriented information systems |
|
5 |
This specialist develops the physical condition of the body and performs coaching and pedagogical work |
|
6 |
This specialist develops project documentation, planning and management of the construction process, quality control of building materials and construction work |
|
7 |
This specialist works with children aged 3 to 7 years, helping them develop and prepare to school |
|
8 |
This specialist provides the formation, analysis and use of information about shares, liabilities, capital, cash flow, income and expenses |
|
9 |
This specialist works in the field of beauty, including various areas of medicine and cosmetology |
President Vladimir Putin said about the specific task for the secondary professional education — in the next 5 years to train about a million specialists for different sectors of the economy.
- Fill in the vowel letters and find out these sectors, then match some of them to the pictures (write the number in the box)
- Complete the statements about the Federal project “Professionalitet” using the words in the box
market economy Education integration qualified practice-oriented requests |
The Federal project launched by the Ministry of 1 _________________ of the Russian Federation is aimed at providing the industry with 2 _______________ workers and bringing the mid-level personnel training system closer to 3 ______________ demands in the regions.
The project provides intensive accelerated 4 ____________________________ professional training, taking into account the 5 _______________________ of a specific employer.
The project involves the creation of educational and production centres (clusters), which represent the 6 ________________________ of colleges and organisations of the real sector of the 7 _____________________.
In the 21 st century, also due to the secondary professional educational system, our country continues to surprise the world with its achievements in various areas of science, culture and education. All this has become possible thanks to the significant state reforms in the field of education.
Cooler:
Match the parts of English proverbs about work and think of Russian proverbs with the same meanings.
Homework
Using the Internet find the latest achievements in Russian Federation that can be attributed to your profession.
— Did you like the excursion and the lesson?
— What did you like most?
— Did you find out any new facts about our country?
— Were you surprised/excited/interested?
— Are you thinking about making anything special in your profession? Perhaps, we will hear about your achievements in the nearest future.
Answer key
- 1) e, 2) c, 3) a, 4) b, 5) d
2. 1) E, 2) F, 3) H, 4) C, 5) A, 6) G, 7) D, 8) B
4 7 8 2
6 1 3 5
3. Education in Russia
3.1. a) F (A. S. Makarenko)
b) F (in 20 th century)
c) F (also free pre-school and higher education)
d) F (more)
4. 1) 43.02.15
2) 54.01.20
3) 33.02.01
4) 09.02.07
5) 49.02.17
6) 08.02.01
7) 44.02.01
8) 38.02.01
9) 43.02.17
5. 1) electronics, 2) robotics, 3) metallurgy, 4) mechanical engineering,
5) pharmacy, 6) agriculture, 7) military, 8) construction, 9) transport
57
1 3
6 2
6. 1) Education, 2) qualified, 3) market, 4) practice-oriented, 5) requests,
6) integration, 7) economy.
Cooler:
1c. Кто рано встаёт, тому Бог подает.
2а. Была бы охота — заладится любая работа / Где хотенье, там и уменье.
3b. У семи нянек дитя без глазу.
Литература:
- Просветительские материалы по проведению уроков-экскурсий «Достижения России XXI века» на ВДНХ. Российское общество Знание, 2023 г.
- Важенин А. Г. Обществознание для профессий и специальностей технического, естественно-научного, гуманитарного профилей. М., 2021 г.
Похожие статьи
Отборы по программе «УМНИК» в рамках «Цифровой экономики»
Фонд содействия инновациям продолжает грантовую поддержку проектов в рамках национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»
Отборы по программе «УМНИК» в рамках «Цифровой экономики»
Фонд содействия инновациям продолжает грантовую поддержку проектов в рамках национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»
Использование информационно-коммуникационных технологий на занятиях биологии как необходимое условие реализации требований ФГОС НОО
В данной статье рассматривается возможность использования цифровой лаборатории на занятиях элективного курса «Экология и человек» в 9 классе, как необходимое условие выполнения требований нового государственного стандарта второго поколения. Работа с ...
Опыт применения кейс-метода в тьюторском сопровождении учащихся 9–11-х классов на уроках русского языка и литературы
Кейс-метод является технологией обучения, востребованной в области изучения гуманитарных дисциплин — экономики, юриспруденции, медицины, но практически не применяемой в деятельности преподавателей русского языка и литературы. В данной статье описывае...
Похожие статьи
Отборы по программе «УМНИК» в рамках «Цифровой экономики»
Фонд содействия инновациям продолжает грантовую поддержку проектов в рамках национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»
Отборы по программе «УМНИК» в рамках «Цифровой экономики»
Фонд содействия инновациям продолжает грантовую поддержку проектов в рамках национальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации»
Использование информационно-коммуникационных технологий на занятиях биологии как необходимое условие реализации требований ФГОС НОО
В данной статье рассматривается возможность использования цифровой лаборатории на занятиях элективного курса «Экология и человек» в 9 классе, как необходимое условие выполнения требований нового государственного стандарта второго поколения. Работа с ...
Опыт применения кейс-метода в тьюторском сопровождении учащихся 9–11-х классов на уроках русского языка и литературы
Кейс-метод является технологией обучения, востребованной в области изучения гуманитарных дисциплин — экономики, юриспруденции, медицины, но практически не применяемой в деятельности преподавателей русского языка и литературы. В данной статье описывае...