Формы развития инновационности школьных учителей | Статья в журнале «Молодой ученый»

Отправьте статью сегодня! Журнал выйдет 28 декабря, печатный экземпляр отправим 1 января.

Опубликовать статью в журнале

Библиографическое описание:

Ахмеджанов, Н. А. Формы развития инновационности школьных учителей / Н. А. Ахмеджанов, О. Б. Бакиров, Т. Р. Хошимов. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2016. — № 24 (128). — С. 438-439. — URL: https://moluch.ru/archive/128/35476/ (дата обращения: 16.12.2024).



In the article the questions connected with the development of innovative activity of Russian teachers. The author has proposed forms of organization of work of improvement of professional skill and professional retraining of teaching staff contributing to the changing nature of teaching from traditional to innovative.

Keywords: quality education, innovative pedagogical activity, the willingness of teachers to innovative activity

Кризисные явления, происходящие сегодня в отечественной системе образования, обусловлены рядом проблем, многие из которых связаны с его качеством. В нашем правительстве четко осознают, что, только создав условия для роста профессионализма и социального комфорта педагогического сообщества, можно решить задачи по повышению качества образования.

К сожалению, долгие годы в нашей стране социальный статус педагога был на низком уровне. Из-за низкой заработной платы многие талантливые учителя просто ушли из системы образования, а те, кто остались, оказались заваленными «бумажной» работой, не дающей возможности не только уделять должное внимание развитию учащихся, формированию и воспитанию у них необходимых компетенций, но и заниматься саморазвитием и самосовершенствованием.

Сейчас, когда ситуация меняется в лучшую сторону, перед учительским корпусом ставится задача сохранения и приумножения человеческого капитала узбекского общества, а это возможно только при условии изменения характера педагогической деятельности с продуктивно-исполнительского на инновационный.

Инновационная педагогическая деятельность в современной науке определяется как целенаправленная деятельность, ориентированная на повышение качества образования за счет создания, освоения и внедрен в учебно-воспитательный процесс педагогических новшеств. Однако до сих пор преобладающее большинство учителей в своей работе придерживаются традиционных технологий обучения.

Наш опыт работы с педагогическими работниками в рамках курсов повышения квалификации и профессиональной переподготовки, семинаров, круглых столов дает нам право утверждать, что учителя признает необходимость кардинальных преобразований в своей работе. Они отмечают, что такой инновационный процесс, как информатизация образования очень сильно изменил характер учебно-воспитательного процесса [2]. Однако цель информатизации состоит не в том, чтобы обеспечить всех участников образовательного процесса средствами информационно-коммуникационных технологий для обработки информации, а в том, чтобы использовать их для получения более качественного знания.

Новые тенденции в обществе влекут за собой необходимые изменения не только в характере преподавания, но и в отношении учителей к своей педагогической работе. К сожалению, на практике мы не наблюдаем массового перехода узбекских педагогов к инновационной деятельности. Главными проблемами здесь являются отсутствие позитивного отношением педагога к нововведениям, низкая психологическая готовность к осуществлению профессиональной деятельности в новых экономических условиях, а также неумение активно управлять личностно профессиональным развитием [1].

Кроме того, школьные учителя зачастую не имеют возможности получить профессиональную консультацию и методическую помощь по разработке и использованию педагогических новшеств. А существующие формы развития профессионализма педагогов не позволяют обеспечить глубинных изменений в самосознании и ориентировать их на реализацию новых задач образования.

Для исправления данной ситуации мы предлагаем использовать в практике повышения квалификации и профессиональной переподготовки учителей инновационные формы и методы обучения сотрудничеству, партнерскому взаимодействию, умению постоянно учиться, учению работать в команде, коллективному принятию решений, умению быстро устанавливать контакты и вести переговоры, умениям осуществлять презентацию и самопрезентацию, формировать имидж, быстро перестраиваться в связи с изменяющимися требованиями. Это могут быть тренинги, различные игры, кейсы и другие интерактивные занятия, создающие предпосылки для психологической готовности внедрять в их реальную педагогическую практику.

Также мы предлагаем шире использовать различные формы организации педагогических сообществ, которые бы предоставляли возможность их участникам обмениваться идеями, делиться своими методическими разработками, презентовать свой положительный опыт по созданию и внедрению образовательных новшеств в учебно-воспитательный процесс. Это могут быть как видеоконференции, так и очные, систематически проводимые семинары и круглые столы.

Таким образом, предлагаемые формы развития инновационности узбекских педагогов должны стать фактором, способствующим формированию их личностной готовности к использованию нововведений в учебном процессе. Кроме того, подобные формы работы мотивируют педагогов на проявление своих наивысших качеств, на наиболее полную самореализацию личности, что совпадает с требованиями к педагогу в условиях модернизации образования.

Литература:

  1. Козлова Н. В., Вержицкая Е. Н. Личностно-профессиональное развитие педагогов в условиях модернизации образования IIВестник Томского государственного университета. — 2010. — № 341.
  2. Шатунова О. В. Диагностика готовности школьных учителей к деятельности по созданию и внедрению образовательных новшеств // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. -2013. — № 10
Основные термины (генерируются автоматически): учебно-воспитательный процесс, повышение качества образования, психологическая готовность.


Ключевые слова

качество образования, Инновационная педагогическая деятельность, Готовность учителей к инновационной деятельности, quality education, innovative pedagogical activity, the willingness of teachers to innovative activity

Похожие статьи

The use of innovative technologies in the national education

This article is dedicated to the some important issues in using the modern educational technologies in further education. Here also considered a modern reform related to the implementation of a student-centered approach which caused some major change...

The process of formation of pedagogical tolerance of students — future teachers in the framework of foreign language training

This article is devoted to the results of the ascertaining stage of the experiment on the formation of pedagogical tolerance of students studying in the pedagogical specialty.

The role of innovative technologies in education

This article is dedicated to some important issues in using the modern educational technologies in further education. Here also considered a modern reform related to the implementation of a student-centered approach which caused some major changes in...

Особенности подготовки будущих учителей

In the development and improvement of advanced higher education, the study of domestic and foreign experience of education is of great importance. The article reveals the importance of professional training of future teachers. The features of profess...

The main difficulties of young teachers

The article discusses some theoretical and pedagogical approaches to the study of professional adaptation of novice teachers. Scientifically grounded interpretations of the interconnectedness of professional and social-pedagogical adaptation of novic...

Features of the development of pedagogical innovation in the system of professional education within the manifestation of an innovative culture

The article analyzes the approaches to the formation of the concept of “pedagogical innovation”. On the basis of the philosophical definition of innovation, the definition of pedagogical innovation is given, taking into account the goals and objectiv...

The role of the family in the formation of the personality of assistant school students

This article provides a theoretical basis for the importance of family education in the formation of auxiliary students, ie mentally retarded children, as individuals, in their finding a place in society, in their adaptation to social life.

The main directions of forming the value attitude of adolescents to reproductive health

The article substantiates the need to create directions as an important stage in the formation of the value attitude of adolescents to reproductive health. The potential of the educational space of the school for the formation of teenagers ' value at...

Psychological and pedagogical aspects of creative thinking development

Formation of the optimum of knowledge and skills, understanding of intellectual values, broadening of world-views, as well as development, self-determination, self-actualization, self-regulation and self-affirmation of a personality are among the mai...

Improvement of mathematical knowledge of primary school students on the basis of modern technologies

This article analyzes the advantages and disadvantages of the use of modern innovative and advanced foreign experience in mathematics lessons of primary school students. In order to increase the effectiveness of the use of pedagogical technologies in...

Похожие статьи

The use of innovative technologies in the national education

This article is dedicated to the some important issues in using the modern educational technologies in further education. Here also considered a modern reform related to the implementation of a student-centered approach which caused some major change...

The process of formation of pedagogical tolerance of students — future teachers in the framework of foreign language training

This article is devoted to the results of the ascertaining stage of the experiment on the formation of pedagogical tolerance of students studying in the pedagogical specialty.

The role of innovative technologies in education

This article is dedicated to some important issues in using the modern educational technologies in further education. Here also considered a modern reform related to the implementation of a student-centered approach which caused some major changes in...

Особенности подготовки будущих учителей

In the development and improvement of advanced higher education, the study of domestic and foreign experience of education is of great importance. The article reveals the importance of professional training of future teachers. The features of profess...

The main difficulties of young teachers

The article discusses some theoretical and pedagogical approaches to the study of professional adaptation of novice teachers. Scientifically grounded interpretations of the interconnectedness of professional and social-pedagogical adaptation of novic...

Features of the development of pedagogical innovation in the system of professional education within the manifestation of an innovative culture

The article analyzes the approaches to the formation of the concept of “pedagogical innovation”. On the basis of the philosophical definition of innovation, the definition of pedagogical innovation is given, taking into account the goals and objectiv...

The role of the family in the formation of the personality of assistant school students

This article provides a theoretical basis for the importance of family education in the formation of auxiliary students, ie mentally retarded children, as individuals, in their finding a place in society, in their adaptation to social life.

The main directions of forming the value attitude of adolescents to reproductive health

The article substantiates the need to create directions as an important stage in the formation of the value attitude of adolescents to reproductive health. The potential of the educational space of the school for the formation of teenagers ' value at...

Psychological and pedagogical aspects of creative thinking development

Formation of the optimum of knowledge and skills, understanding of intellectual values, broadening of world-views, as well as development, self-determination, self-actualization, self-regulation and self-affirmation of a personality are among the mai...

Improvement of mathematical knowledge of primary school students on the basis of modern technologies

This article analyzes the advantages and disadvantages of the use of modern innovative and advanced foreign experience in mathematics lessons of primary school students. In order to increase the effectiveness of the use of pedagogical technologies in...

Задать вопрос