Конспект занятия для студентов СПО по специальности «гостиничное дело» по теме «Вопросы гостя по ориентированию в отеле и городе» | Статья в журнале «Образование и воспитание»

Отправьте статью сегодня! Журнал выйдет 11 мая, печатный экземпляр отправим 15 мая.

Опубликовать статью в журнале

Автор:

Рубрика: Методическая копилка: конспекты и сценарии

Опубликовано в Образование и воспитание №4 (45) октябрь 2023 г.

Дата публикации: 30.09.2023

Статья просмотрена: 10 раз

Библиографическое описание:

Людкевич, Е. А. Конспект занятия для студентов СПО по специальности «гостиничное дело» по теме «Вопросы гостя по ориентированию в отеле и городе» / Е. А. Людкевич. — Текст : непосредственный // Образование и воспитание. — 2023. — № 4 (45). — С. 71-72. — URL: https://moluch.ru/th/4/archive/256/8627/ (дата обращения: 03.05.2024).



Оборудование: компьютер, учебник Highly Recommended 2, аудио колонка

Цели урока:

  1. Образовательные. Применять изученные грамматические правила в процессе общения. Научить отвечать на вопросы гостя по ориентированию в отеле и в городе.
  2. Развивающие. Развивать умение самопрезентации. Развивать иноязычную коммуникативную компетенцию: речевую, языковую, социокультурную, учебно-познавательную.
  3. Воспитательные. Воспитать культуру общения. Воспитывать чувство уважения у окружающим.

Задачи урока:

  1. Образовательные: совершенствование навыков говорения, активизация лексических единиц по теме «Направление».
  2. Развивающие: развивать умения и навыки диалогической речи, аудирования, развивать мышление и память.
  3. Воспитательные: учить слушать друг друга, работать в парах, воспитывать интерес к английскому языку.

Ход занятия:

  1. Организационный момент.
  2. Фонетическая разминка.
  3. Сообщение темы, цели и задач занятия
  4. Введение и закрепление лексических единиц.
  5. Тренировка навыков аудирования “Giving directions inside the hotel”.
  6. Тренировка навыков диалогической речи.
  7. Тренировка навыков аудирования “Giving directions outside the hotel”.
  8. Рефлексия.
  9. Итоги занятия и домашнее задание.

1. Организационный момент.

Teacher: Good morning students. I'm glad to see you. Sit down, please. Let's start our lesson. Answer my questions, please:

What date is it today?

How is it going?

2. Фонетическая разминка .

Repeat after me the tongue twister.

I can think of six thin things, but I can think of six thick things too.

Repeat slowly and than quickly.

3. Сообщение темы, цели и задач занятия.

Tell me please the main duties of the receptionist (Check in, check out, giving advice). What about giving directions? How often does the guest ask the receptionist about it? Have you asked anybody the question “How can get to…?” So our today’s topic is giving directions inside and outside the hotel. You will know how to give the directions to the guests of the hotel.

Студенты записывают в тетрадь тему занятия.

4. Введение и закрепление лексических единиц по теме «Как спросить и дать направление”

Do you know any phrases how to ask and give the directions? (студенты высказывают свои предположения)

Let's learn some phrases. I give you the list of phrases. Read how we can ask for and give the directions. Студенты читают и переводят фразы.

ASKING FOR DIRECTIONS

GIVING DIRECTION

Where is the…?

Turn right/ left

How do I get to...?

Go straight on \Go past

Could you tell\show me the way to …?

Go up/ down the stairs

Could you tell me how to get to...?

Go through\across\along

Where is exactly?

It’s on the basement\ground\first floor

Can you show me the way to…?

It’s next to/ near/ opposite/ between

It’s on your left/right

Take the lift up to the top floor

Take the lift down to the basement

Now let’s practice. Look at this map. What can you see there? (студенты отвечают) What facilities does the hotel provide? (cinema, conference center etc). Next task is to complete the dialogue with appropriate word. (студенты выполняют упражнения, используя карту)

Образец задания:

Receptionist: Good morning sir. How can I help you?

Visitor: Well, I’m looking for the restaurant “Suzdal”.

Receptionist: Ok, go ______ the stairs to the _______ floor, the stairs are __________the reception desk and the lobby bar. On the second floor turn_______.Go ______ rooms and Znamensky Hall. Go________the corridor till the _____.

Visitor: Thank you. And where is the swimming pool?

Receptionist: It’s on the ______ floor. On your _______.

Visitor: Thanks for your help!

Receptionist: My pleasure!

Слова, которые необходимо вставить в пропуски:

First, up, second, past, end, between, left, along, left

Good job! Now I’m going to read some sentences and say it is true or false. Correct the false ones:

  1. The lobby bar is next to Concert Hall. — True
  2. Training hall is on the first floor- False. It is on the second.
  3. Loft Hall is opposite Petrovsky Hall. — False. It is next to Petrovsky Hall.
  4. Health Center is near the cinema. — False. It is near to swimming pool.
  5. Room 30 is on the first floor, on the left from reception.- True
  6. Room 125 is opposite the VIP meeting room. — False. It is opposite the Bowling.

6. Тренировка навыков аудирования .

Now we are doing to listen 5 dialogues. Your task is to write the place the guest is looking for.

Студенты прослушивают аудио и заполняют раздаточные листы.

Now let’s check. Start speaking like this: the first guest needs ….It is situated …..

7. Тренировка навыков диалогической речи.

Have a look at the phrases. Let’s read and translate them. They will help you to make up the dialogue.

Your next task is to make up the dialogue using the map. Work in pairs.

  1. The guest is looking for a conference room 1.
  2. The guest is looking for the room 213.
  3. The guest is looking for a swimming pool.

Use the sentences from the previous dialogue. Are you ready? Let’s check.

Студенты отрабатывают диалоги за стойкой регистрации.

8. Тренировка навыков аудирования .

We have already discussed how to give directions inside the hotel. Now let’s talk about giving directions outside the hotel. The first task is to look at the name of places and label the illustrations.

Now you are going to listen the guests asking about places outside the hotel. Your task is to write places each guest is looking for.

Студенты выполняют упражнения в раздаточном листе.

9. Рефлексия

It’s time to finish our lesson. Thank you I will check and give you marks at the next lesson. Was the lesson interesting/useful for you?

10. Итоги занятия и домашнее задание .

Thank you for your work today. You were very active and attentive. Your homework is to learn words and expressions. Revise the dialogue check in. Also I ask you to work with the map and make up the dialogue “Giving directions outside the hotel”. The lesson is over. Have a nice day and good bye.

Задать вопрос