Библиографическое описание:

Овчинникова И. С., Кобзева Н. А. К вопросу использования аутентичного видео (английский язык, неязыковой вуз) // Молодой ученый. — 2015. — №10. — С. 1241-1244.

В настоящее время английский язык является неотъемлемой частью современной культуры, экономики, науки, производства, образования. Необходимо отметить, что письменное и устное общение на английском языке является реальностью: различные инструкции по использованию техники, оборудования, научно-техническая документация и др., а также общение с иностранцами в жизни, в интернет пространстве, в сфере образования и обучения.

Целью обучения иностранным языкам в вузе является формирование коммуникативной компетенции. Для достижения цели обучения данной цели необходимо, чтобы студент понимал речь на слух и был способен участвовать в актах иноязычного общения.

Аудиовизуальные средств, такие как кино, видеопрограммы, учебное телевидение, мультимедиа (звук, анимированная компьютерная графика, видеоряд) являются эффективными средствами формирования иноязычной коммуникативной компетенции при обучении иностранным языкам студентов неязыкового вуза.

Использование аутентичных видеоматериалов способствует повышению мотивации обучающихся, активизирует сам процесс обучения иностранным языкам, вносит в него элемент реальной жизни, демонстрирует в адекватном виде реальное речевое общение носителей иностранного языка.

Кроме того, явными преимуществами использования аутентичных видеофильмов являются их:

1)      роль источника информации;

2)      насыщенность лексическим материалом;

3)      эмоциональное, интеллектуальное и обучающего воздействие.

Методика работы с видеоматериалами при обучении иностранным языкам достаточно разработана. Тем не менее, дополнительным приёмом в процессе использования видео является его «озвучивание». Данный приём включает интерпретацию студентами текста демонстрируемого видео (звуковое сопровождение при этом выключается).

Рассмотрим далее метод использования видео в процессе формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов неязыкового вуза на примере аутентичного видео «Industrial Revolution».

1.      В сюжете «Industrial Revolution» студентам представлен видео рассказ, в котором ведущий излагает факты из истории индустриальной революции.

Общеизвестно, что эффективность использования видеофильма при обучении иностранным языкам зависит от целесообразной структуры проводимого видеозанятия. Например, в структуре занятия на основе видео «Industrial Revolution»реализованы следующие этапы:

1)      Предварительный. Обучающимся сообщается название и предлагается догадаться, о чем будет видео. Затем студенты повторяют ранее изученную лексику, необходимую для понимания сюжета и предназначенную для активного владения. Особое внимание уделяется следующим понятиям: extraordinary innovations, inventors, hand-power tools, textile mills, locomotives and steamboats, industrialists hiring of the children, unions and associations, government regulations.

2)      Активизации лексического материала, которая осуществляется с помощью вопросов. Перед просмотром видео обучающимся предлагается обсудить вопросы:

1)      What is the industrial revolution?

2)      What is so revolutionary about it?

3)      How does the industrial revolution compare with the digital revolution?

4)      Are we at the beginning, in the middle, or at the end of the digital revolution?

5)      Has the digital revolution been god or bad for the world?

6)      How has the digital l revolution changed your life?

7)      Are there any aspects of the industrial revolution you don’t like?

8)      How would you describe the history of the industrial revolution?

9)      Who are or have been the major players in the industrial revolution?

10)  What is the most important event so far in the industrial revolution? [1].

 

3)      Перцепция. Для развития умений восприятия информации и лексического материала, необходимого для формирования иноязычной коммуникативной компетенции, обучающиеся должны максимально полно понять видеосюжет. Это достигается при помощи видеоповторов.

Кроме того, студенты выполняют тестовое задание по просмотренному сюжету:

Questions:

Most people worked in fields or land they

did not hold

did not have

held

The land owners and the people who worked for them

depended upon the others

depended upon each other

depended on each other

They built new machines powered

by water, steel and coal

with water, steam and coke

by water, steam and coal

Much of the work was done outside the houses

the first factories

the first farmeries

the best factories

Mechanization began in the textile

mills

meals

meels

one machine attached to a spinning wheel could

do the work of 5 people

do the work of 50 people

do the work of many people

Families moved from the villages of their anchesters

to new industrial towns

to next industrial towns

to dirty industrial towns

A new class of people emerged

workers who afforded goods

workers who had new goods

workers who produced goods

Pollution from coal powered factories

made the cities black

turned the cities black

made the people come back

Lack of housing created the

first urban slums

first urban farms

first city slums

The demand for more and more goods

empowered profits from the exploitation

and powered profits brought to the exploitation

empowered profits by the exploitation

The working hours of all the girls

extended from 5 o' clock till 6 in the evening

expanded from 5 o' clock till 7 in the evening

extended from 5 o' clock till 7 in the evening

Workers and reformers protested

and formed association and unit

and formed associations and unions

and caused associations and unions [2].

 

4)      Работа со стенограммой видео сюжета. После просмотра, обучающимся предоставляется стенограмма (Transcript) видео для детального ознакомления с его текстом, уточнения лексического материала, понимание которого вызвало затруднения.

Industrial revolution. Transcript

In the late 1700s most people worked in the fields on land they did not own. Those who owned the land called aristocrats lived in elegant manner houses; servants raised their children and did their housework. The landowners and the people who worked for them depended upon each other. It was a system that had existed for centuries.

In towns across England and the United States the series of extraordinary innovations would alter the way people lived and worked for the next 150 years. Inventors have found new ways to harness nature energy. They built new kinds of machine powered by water, steam and coal. The new machines replaced hand-power tools; they did the same work, only cheaper and faster. Much of the work was done outside the home, in specially designed buildings — the first factories. The mechanization began in the textile mills of England where one machine, attached to a spinning wheel, could do the work of 50 people. Fuel, clothing and food all became more affordable.

With the development of locomotives and steamboats manufactured goods could now be sold half way around the world. Families moved from the villages of their ancestors to new industrial towns and the new class of people emerged — workers who produce goods. Industrialists, the people who owned the factories, employed hundreds, sometimes thousands of people and they made enormous profits in their industrial centers. But while the industrial revolution brought wealth to some and jobs for others, it came with the price tag. Pollution from coal powered factories turned the cities black.

Lack of housing created the first urban slums and the demand for more and more goods and higher profits brought the exploitation of workers including children. Some of the worst conditions were seen in the textile mills of new England in the 1830 a ten years mill girl described her life:” We’re paid 10 dollars a week. In the working hours all other girls extended from 5 o’clock in the morning till 7 in the evening with 1.5 hour for reckless and for dinner”.

It was the hiring of the children some as young as 5 years old thorough in 1800 and early 1900 that outraged the public. Workers and reformers protested, they formed the unions and associations and fought for government regulations to limit the work day and protect children. These laws helped to address many of the abuses brought on by the industrial revolution.

Today we are in the middle of another revolution — a technological revolution. We live in what is called “The global village” because we can connect with people around the world as if they lived next door and we can work anytime and anywhere. You will have to wait and see where this new revolution leads.

 

5)      Этап использования приёма «озвучивание». Студентам необходимо, используя данную стенограмму в качестве смысловой опоры, подготовить собственную интерпретацию в виде озвученного видеосюжета.

6)      Заключительный. Студентам предлагается обсудить поднятую в просмотренном видеосюжете проблему, сформулировать и высказать своё собственное мнение.

Если исходить из принятой в методике обучения типологии упражнений, то на заключительном этапе студенты выполняют задание подлинно-коммуникативного упражнения, в которое входит комментирование фактов, событий, обсуждение различных проблем.

Таким образом, практика использования аутентичных видеоматериалов может способствовать созданию коммуникативных ситуаций, соответствующих условиям реального подлинно-коммуникативного общения и формирования иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся.

 

Литература:

 

1.                  STUDENT A’s QUESTIONS // ESL Discussions.com. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.esldiscussions.com/d/digital_revolution.html.

2.                  ESL Video Quiz: Industrial Revolution. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.eslvideo.com/esl_video_quiz_low_intermediate.php?id=18172.

Обсуждение

Социальные комментарии Cackle