Универсал контейнерлар конструкциясини такомиллаштириш | Статья в журнале «Молодой ученый»

Отправьте статью сегодня! Журнал выйдет 4 мая, печатный экземпляр отправим 8 мая.

Опубликовать статью в журнале

Библиографическое описание:

Универсал контейнерлар конструкциясини такомиллаштириш / Р. П. Нигай, Ф. С. Галимова, Ф. Ф. Хикматов [и др.]. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2022. — № 15 (410). — С. 380-383. — URL: https://moluch.ru/archive/410/90271/ (дата обращения: 20.04.2024).



Мақолада 20 ҳамда 40 футли контейнерларни такомиллаштириш истиқболлари ҳамда уларни «Қуюв-механика заводи» шуъба корхонасининг ишлаб чиқариш имкониятларидан келиб чиққан ҳолда лойиҳалаштириш ва ишлаб чиқариш келтирилган.

Калит сўзлар: контейнер, такомиллаштириш, габарит, каркас, юк кўтариш қобилияти.

В статье представлены перспективы совершенствования 20-ти и 40-ка футовых контейнеров, а также их проектирования и производства с учетом производственных возможностей дочернего предприятия «Литейно-механический завод».

Ключевые слова: контейнер, совершенствование, габарит, каркас, грузоподъемность.

Темир йўллар мустақиллигимизни мустаҳкамлаш, мамлакатимизнинг иқтисодий салоҳиятини юксалтириш ва халқимизнинг турмуш фаровонлигини оширишга хизмат қилувчи муҳим тармоқ ҳисобланади [1–4].

Ўзбекистон темир йўлларининг иқтисодий кўрсаткичларини янада оширишда ҳаракатдаги таркибнинг замонавий турларини ишлаб чиқариш, мавжудларини модернизациялаш ва улардан фойдаланиш муддатларини ошириш муҳим аҳамият касб этади [5–10].

Ўзбекистон темир йўллари вагон хўжалигини янада такомиллаштириш, юк ва йўловчи вагонлари паркларини мунтазам янгилаб бориш ҳамда уларни замонавийлаштириш, мавжуд вагонлар ҳамда контейнерларнинг умрини узайтириш ва техник имкониятларини яхшилаш, уларни таъмирлаш ва ишлаб чиқариш базаларини ривожлантириш, зарур эҳтиёт қисмлар билан таъминлаш устувор вазифалардан бири ҳисобланиб, бу каби масалаларга алоҳида эътибор қаратиб келинмоқда [11–16].

Юк ташиш ҳажмини ошириш ва такомиллаштириш жараёнида контейнерларни қўллаш ва уларни такомиллаштириш муҳим аҳамиятга эгадир [17–22]. Шу мақсадда «Қуюв-механика заводи» шуъба корхонаси муҳандислари 20 ҳамда 40 футли контейнерларни лойиҳалаштириш ва ишлаб чиқаришни йўлга қўйиш борасида Тошкент темир йўл муҳандислари институти «Вагонлар ва вагон хўжалиги» кафедраси илмий ходимлари билан биргаликда такомиллаштирилган контейнер конструкцияларини рақамли прототиплашни қўллаган ҳолда яратиш устида техник ва технологик тадқиқотлар олиб боришмоқда [23–25].

Контейнерлардан фойдаланган ҳолда юкларни ташиш нафақат замонавий, балки иш унумдорлигининг юқорилиги билан ажралиб туради. Улардан ички ва ташқи юк ташиш жараёнлари ҳамда экспорт ва импорт соҳаларида кенг кўламда фойдаланиш мумкин. Барча турдаги юк контейнерлари стандарт ҳажмларга эга бўлиб, уларда ташилаётган юклар ташқи таъсирлардан сақлаган ҳолда маълум бир вақт давомида сақлаш ҳамда кўчиб юрувчи объект сифатида кенг миқёсида фойдаланувчи транспорт туридир.

Контейнерларнинг ўлчами ва сиғими транспорт воситаларининг юк кўтариш ва габарит ўлчамларига мос келиб, конструкцияси ва мустаҳкамлиги бир ёки бир неча транспортларни (автомобиль, темир йўл, кема ва бошқалар) қўллаган ҳолда ташиш имконини беради.

Контейнер пўлатдан қовурғали қилинган кўндаланг ва бўйлама деворларига эга бўлиб, улар оғирлик ва зарбларга бардош бериши учун ўта мустаҳкам конструкцияга эгадир. Каркас элементлари — деворлар ва эшик ромларнинг бурчак устунлари, кўндаланг ва бўйлама балкалари — 3...6 мм қалинликдаги профиллардан тайёрланган. Универсал контейнернинг икки табақали эшиги контейнернинг барча эни ва баландлиги бўйича очилади. Унинг табақаси сиқилувчи конструкцияли кулачокли қулфланадиган штангали мослама билан жиҳозланганлиги сабабли 2700 мм га табақалар очилишини таъминлайди. Табақанинг тўлиқ очилган ҳолатида контейнернинг ташқи ён деворига маҳкам жойлашади, бу эса ортиш-тушириш ишларида унинг бузилишини олдини олади. Эшик табақаларини герметизациялаш (зичлаш) учун ичига намликнинг тушмаслигини олдини олиб лабиринт типли зичлагич ўрнатилган. Қулфланувчи мосламанинг конструкцияси эксплуатация вақтида пайдо бўлувчи зўриқиш ва вибрацияланиш таъсири остида эшик беихтиёр очилиб кетишини олдини олади.

Уларнинг минимал ўлчами стандартларга [26–28] мувофиқ аниқланган бўлиб, эни 2330 мм (контейнернинг 2197 мм баландлигида) ёки 2250 мм (2591 мм баландлигида) га тенгдир [26, 27]. Умумий фойдаланишдаги универсал йирик тоннажли контейнерлар орасида кенг тарқалганлари 20 футли стандарт контейнерлар (dry freight) ва 40 футли стандарт контейнерлар (dry freight) ҳисобланишади [28].

Илмий изланишлар натижасида 20 футли модели 1СС универсал контейнер конструкцияси такомиллаштириб, ундан фойдаланишдаги қулайлигини ошириш йўлларига эрилишмоқда.

Бунга кўра универсал контейнерларда юклаш ва юк тушириш жараёнини қисқа ва қулай кам чиқим бўлиши учун кўндаланг деворда жойлашган эшикларни бўйлама деворга ўтказиш устида иш олиб борилмоқда (1-расм). Бўйлама деворга эшикларни ўтказиш натижасида иш самарадорлиги ва қулайлиги ошиши кутилмоқда. Бундай конструкцияли контейнерлардан фойдаланилганда платформалардан туширмасдан жойида юк тушириш ва ортиш жараёнларини амалга ошириш мумкин.

1-расм. Контейнер конструкция лойиҳавий шакли

Хулоса қилиб айтганда Республикамизда контейнерларнинг такомиллаштирилган янги конструкциялари яратилса ва улардан фойдаланиш йўлга қўйилса, юк ташиш ҳажми сезиларли даражада ошади, юк ташиш операцияларининг юқори алоқадорлиги ва юк ташишни интермодал усулидан фойдаланиб темир йўл ва автомобиль транспортларида ташиш узлуксизлиги таъминланади.

Адабиёт:

  1. Расулов М. Х. Проблемы повышения конкурентоспособности отечественных железнодорожных коридоров / М. Х. Расулов, У. Н. Ибрагимов, Р. В. Рахимов // Научные труды Республиканской научно-технической конференции «Ресурсосберегающие технологии на ж.-д. транспорте». — Т.: ТашИИТ, 2013. — С. 14–17.
  2. Рахимов Р. В. Прогрессивные технологии для развития межгосударственных железнодорожных перевозок / Р. В. Рахимов, Ф. С. Галимова // Международный Научный Институт «Educatio». — 2015. — № 8 (15). — С. 86–88.
  3. Абдуллаев Б. А. Выбор направлений и основных технических решений подвижного состава для перевозки скоропортящихся грузов в условиях Республики Узбекистан. Монография / Б. А. Абдуллаев, Р. В. Рахимов. — Т.: Узбекистан, 2022. — 128 с.
  4. Рахимов Р. В. Ўзбекистон Республикасининг транзит потенциалини ошириш йўллари / Р. В. Рахимов, Д. Н. Заирова // Вестник ТашИИТ. — 2017. — № 1. — С. 120–127.
  5. Рахимов Р. В. Разработка нового пассажирского вагона для железных дорог Узбекистана / Р. В. Рахимов // Материалы VI Международной научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования, проекты». — СПб.: ПГУПС, 2009. — С. 150–153.
  6. Миноваров Р. М. Пассажирские вагоны постройки Республики Узбекистан / Р. М. Миноваров, Р. В. Рахимов // Вестник ТашИИТ. — Ташкент, 2009. — № 3–4. — C. 40–45.
  7. Рахимов Р. В. Первый узбекский пассажирский вагон дальнего следования / Р. В. Рахимов // Тяжелое машиностроение. — 2010. — № 6. — С. 34–35.
  8. Рахимов Р. В. Новый пассажирский вагон купейного типа для железных дорог Узбекистана / Р. В. Рахимов // Известия ПГУПС. — 2010. — № 2. — С. 286–295.
  9. Рахимов Р. В. Модернизация вагона цистерны для перевозки концентрированной серной кислоты / Р. В. Рахимов, Я. О. Рузметов // Научные труды Республиканской научно-технической конференции «Ресурсосберегающие технологии на железнодорожном транспорте». — Т.: ТашИИТ, 2016. — С. 46–49.
  10. Rahimov R. V. Development of maintenance and repairing tank wagon for the transport of concentrated sulfuric acid / R. V. Rahimov, Ya.O. Ruzmetov // Bulletin of Tashkent State Technical University. — 2017. — No 2. — P. 86–91.
  11. Рузметов Я. О. Перспективы развития вагоностроения в Республике Узбекистан / Я. О. Рузметов, Р. В. Рахимов // Сборник научных трудов VIII Всероссийской конференции «Проблемы и перспективы развития вагоностроения». — Брянск: БГТУ, 2019. — C. 147–150.
  12. Рахимов Р. В. Анализ состояния и перспективы развития парка грузовых вагонов АО «Узбекистон темир йуллари» / Р. В. Рахимов // Научные труды Республиканской научно-технической конференции «Ресурсосберегающие технологии на железнодорожном транспорте». — Т.: ТашИИТ, 2017. — С. 91–94.
  13. Рахимов Р. В. Ўзбекистон Республикасида ишлаб чиқарилаётган юк вагонларининг кузовларини енгиллаштириш йўллари / Р. В. Рахимов, Д. Н. Заирова // Вестник ТашГТУ. — 2017. — № 3. — С. 109–114.
  14. Рахимов Р. В. «Ўзбекистон темир йўллари» АЖнинг вагон парки: ҳозирги ҳолати ва ривожланиш истиқболлари / Р. В. Рахимов, Д. Н. Заирова // Вестник ТашГТУ. — 2018. — № 2 (103). — С. 136–142.
  15. Рахимов Р. В. Состояние и перспективы развития вагонного парка железных дорог Узбекистана / Р. В. Рахимов // Материалы XIII Международной научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования, проекты». — СПб.: ПГУПС, 2018. — С. 124–128.
  16. Рахимов Р. В. Выбор направлений развития вагонного парка железных дорог Узбекистана / Р. В. Рахимов // Транспорт Российской Федерации. — 2018. — № 1 (74). — С. 71–74.
  17. Ибрагимов Н. Н. Разработка конструкции контейнера для перевозки плодоовощной продукции / Н. Н. Ибрагимов, Р. В. Рахимов, М. А. Хаджимухаметова // Молодой ученый. — 2015. — № 21. — С. 168–173.
  18. Рахимов Р. В. Выбор параметров и расчет конструктивных элементов контейнера-цистерны / Р. В. Рахимов // Вестник ТашИИТ. — 2012. — № 1. — С. 37–41.
  19. Рахимов Р. В. Новое мультимодальное транспортное средство производства Республики Узбекистан / Р. В. Рахимов // Научные труды Республиканской научно-технической конференции «Транспортная логистика, мультимодальные перевозки». — Т.: ТашИИТ, 2012. — С. 134–136.
  20. Рахимов Р. В. Разработка конструкции и условия эксплуатации контейнеров для перевозки плодоовощной продукции / Р. В. Рахимов, М. А. Хаджимухаметова // Вестник транспорта Поволжья. — 2016. — № 2 (56). — С. 75–81.
  21. Ibragimov N. N. Research of design and operating conditions of containers for fruit and vegetables / N. N. Ibragimov, R. V. Rahimov, M. A. Khadjimukhametova // Proceedings VIII International Scientific Conference «Transport Problems 2016». — Katowice: Silesian University of Technology Faculty of Transport, 2016. — P. 174–181.
  22. Rahimov R. V. Development of improved technical means for transportation fruits and vegetables / R. V. Rahimov, M. A. Khadjimukhametova, Z. X. Rakhmatov // European Science Review. — 2016. — No 1–2. — P. 175–177.
  23. Ергашев З. З. Внедрение цифрового прототипа на вагоностроительные предприятия Узбекистана / З. З. Ергашев, Р. В. Рахимов, Ф. С. Галимова // Вестник ТашИИТ. — 2014. — № 2/3. — С. 43–46.
  24. Рахимов Р. В. «Ўзбекистон темир йўллари» АЖ корхоналарида янги вагонларни қуришда рақамли прототип технологиясини тадбиқ этиш / Р. В. Рахимов, Д. Н. Заирова, Ф. С. Галимова // Вестник ТашИИТ. — 2015. — № 3/4. — С. 54–60.
  25. Raximov R. V. Introduction of modern technologies in the enterprise SJSRC «O’zbekiston temir yo’llari» / R. V. Raximov, F. S. Galimova // Bulletin of Tashkent State Technical University. — 2015. — No 3. — P. 159–164.
  26. ГОСТ 9238–83. Габариты приближения строений и подвижного состава железных дорог колеи 1520 (1524) мм. — Введ. 01.07.1984. — М.: Стандартинформ, 1983. — 29 с.
  27. ГОСТ Р 51891–2002. Контейнеры грузовые серии 1. Фитинги угловые. Технические условия. — М.: Госстандарт России, 2002. — 23 с.
  28. ГОСТ 31314.3–2006. Контейнеры грузовые серии 1. Технические требования и методы испытаний. Часть 3. Контейнеры-цистерны для жидкостей, газов и сыпучих грузов под давлением. — М.: Стандартинформ, 2007. — 27 с.
Основные термины (генерируются автоматически): Узбекистан, VIII, Республиканская научно-техническая конференция, контейнер, железнодорожный транспорт, Международная научно-техническая конференция, пассажирский вагон, плодоовощная продукция, подвижной состав, Подвижной состав XXI века.


Ключевые слова

контейнер, каркас, такомиллаштириш, габарит, юк кўтариш қобилияти

Похожие статьи

Депо шароитида юк вагонларини таъмирлаш технологиясини...

Мақолада Самарқанд вагон депосида юк вагонларини таъмирлаш технологиясини такомиллаштириш истиқболлари кўрсатилган, бу эса таъмирлаш вақтини қисқартириш ва меҳнат унумдорлигини ошириш имконини беради.

O'zbekiston Respublikasi temir yo'llari Angren — Pop uchastkasida yuk...

...Республиканской научно-технической конференции с участием зарубежных ученых

научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования

Сборник научных трудов VIII Всероссийской научно-практической конференции «Проблемы и...

O'zbekiston Respublikasi temir yo'llarida vagonlarning tormoz...

...«Ресурсосберегающие технологии на железнодорожном транспорте».

Международной научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования

время, Международная научно-техническая конференция, Подвижной состав XXI века, Ташкент.

Исследования по оценке ходовых качеств пассажирского вагона...

Пассажирский вагонный парк железных дорог Узбекистана является одним из видов железнодорожного подвижного состава.

Пассажирский вагон является неотъемлемой частью пассажирского комплекса железных дорог, обеспечивая спрос на сервисные услуги...

Оценка эффективности действия тормоза грузового вагона

Рахимов Р. В. Новый пассажирский вагон купейного типа для железных дорог Узбекистана / Р. В

Рахимов Р. В. Расчетное определение показателей воздействия подвижного состава с

Рахимов Р. В. Оценка силового воздействия подвижного состава с повышенными осевыми...

Sement tashuvchi vagon-xopperni ag‘darilishga qarshi mustahkamligini...

Узбекистан, VIII, дорога, Международная научно-техническая конференция, МПС колеи, пассажирский вагон, Подвижной состав XXI века, проектирование новых, Российская Федерация. Ключевые слова.

Йўловчи вагонлари тележкаларини такомиллаштириш йўллари ва...

Узбекистан, Ташкент, SJSRC, VIII, вагон, Вестник, Международная научно-техническая конференция, пассажирский вагон, Подвижной состав XXI века, Республиканская научно-техническая конференция.

Похожие статьи

Депо шароитида юк вагонларини таъмирлаш технологиясини...

Мақолада Самарқанд вагон депосида юк вагонларини таъмирлаш технологиясини такомиллаштириш истиқболлари кўрсатилган, бу эса таъмирлаш вақтини қисқартириш ва меҳнат унумдорлигини ошириш имконини беради.

O'zbekiston Respublikasi temir yo'llari Angren — Pop uchastkasida yuk...

...Республиканской научно-технической конференции с участием зарубежных ученых

научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования

Сборник научных трудов VIII Всероссийской научно-практической конференции «Проблемы и...

O'zbekiston Respublikasi temir yo'llarida vagonlarning tormoz...

...«Ресурсосберегающие технологии на железнодорожном транспорте».

Международной научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования

время, Международная научно-техническая конференция, Подвижной состав XXI века, Ташкент.

Исследования по оценке ходовых качеств пассажирского вагона...

Пассажирский вагонный парк железных дорог Узбекистана является одним из видов железнодорожного подвижного состава.

Пассажирский вагон является неотъемлемой частью пассажирского комплекса железных дорог, обеспечивая спрос на сервисные услуги...

Оценка эффективности действия тормоза грузового вагона

Рахимов Р. В. Новый пассажирский вагон купейного типа для железных дорог Узбекистана / Р. В

Рахимов Р. В. Расчетное определение показателей воздействия подвижного состава с

Рахимов Р. В. Оценка силового воздействия подвижного состава с повышенными осевыми...

Sement tashuvchi vagon-xopperni ag‘darilishga qarshi mustahkamligini...

Узбекистан, VIII, дорога, Международная научно-техническая конференция, МПС колеи, пассажирский вагон, Подвижной состав XXI века, проектирование новых, Российская Федерация. Ключевые слова.

Йўловчи вагонлари тележкаларини такомиллаштириш йўллари ва...

Узбекистан, Ташкент, SJSRC, VIII, вагон, Вестник, Международная научно-техническая конференция, пассажирский вагон, Подвижной состав XXI века, Республиканская научно-техническая конференция.

Задать вопрос