Ушбу мақолада мактаб ўқувчиларининг физика фанидан замонавий таълим олишлари учун ва шу орқали олган билимларини ҳайотдга тадқик кила олиш масаласи кўрсатилган. Ўқувчиларнинг назарий ва амалий муўомуоларини ечиш учун оддий усуллар кўрсатилган. Шунингдег ўқувчиларнинг бўш вақтини мазмунли ўтказиш мақсадида ахборот коммуникацион технологиялари (АКТ) ёрдамида дарсни анимацион услубда олиб борган ҳолда ўқувчиларнинг физика фанига бўлган қизиқишларини ошириш бўйча кўрсатмалар келтирилган.
Калит сўзлар: амалиёт, ҳаиётга тадбиқ қилиш, ижодий қобиоиатларини ошириш, компьютер саводхонлигига ўргатиш.
В этой статье показано, как школьники могут изучать современную физику и применять свои знания в жизни. Существуют простые способы решения теоретических и практических задач студентов. В нем также содержатся рекомендации о том, как повысить интерес учащихся к физике с помощью анимированных информационных и коммуникационных технологий (ИКТ), чтобы иметь значительный досуг для студентов.
Ключевые слова: обучать практическим навыкам, применять на практике, развивать свои творческие способности, обучать навыкам работы на компьютере.
ХХI аср циявилизация ривожланишида мухим ахамиятга ега бўлиб, илм, фан техниканинг жадал ривожланиш даври сифатида характерланади..
Президентимиз Ш. М. Мирзиёев «Ёшларимизнинг мустақил фикрлайдиган, юксак интеллектуал ва маънавий салоҳиятга эга бўлиб, дунё миқёсида ўз тенгдошларига ҳеч қайси соҳада бўш келмайдиган инсонлар бўлиб камол топиши, бахтли бўлиши учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафарбар этамиз» [1] деп айтиб ўтган еди.
Шунинг учун ҳам юртимизда илм фан ваилмий педогогик кадрлар таёрлащга катта этибор қаратилмоқда..
Бугунги кунда физика — техника, технологиялар асрида ўмум ўрта таълим мактаби ўқувчиларига электр токига ойд, электромонтаж ишларини ўргатишта физика ва технология фанларининг асосий вазифаларидан бири, унинг мазмун мохиятини фан ва техниканинг хозирги даврдаги ривожланиш даражасига кўтаришдан иборат.
Ўмум ўрта таълим мактабларида дарсдан ташқари физика ва технология фанларидан тўгараклар ташкиллаштириб, ўқувчиларнинг назарий билимларидан ташқари амалий равшда электр схемаларини (физика лаборатория хоналарида ёки вертуал лаборатория ёрдамида) ўз қуллари билан ясаб кўришлари учун имкониятлар яратиб беришимиз зарур. Оддий мисол тариқсида қуйдаги ишларни амалга оширишимиз мумкун [3].
Дарстан ташқари вақтлари ўқувчиларнинг буш вақтини мазмунли ва ўтказиш мақсадида кундалик турмишимизда қўлланишга зарурли булган турли амалий ишларни бажариб тушинтиришимиз керак. Ана шундай амалий ишларнинг бири электромонтаж электромонтаж ишлари хисобланади. Электромонтаж ишларини ўргатишда аввало уларга электр энергиясинин инсон хаётидаги ўрни, дастурий энергия манбалари камайиб бораётганлиги сабабли уни келажак авлодларирмизга етказиб бериш учун тежашимиз кераклиги хақида тушунчалар беришимиз керак.
Ўқувчиларга элекромонтаж ишларини ўргатишда дастлаб оддий электр занжирини йиғишдан бошласак мақсадга мувофиқ булади. Одатда электр занжири чизилма шаклида курсатилади. Электр занжиридаги элементларнинг уланиш услублари кўрсатилган чизилмалар электр схема дейилади. Дастлаб электр занжиридаги элементларнинг электр схемаларидаги шартли белгилари (1-жадвал) билан таништирамиз ва уларнинг жойлашиш тартибини тушинтирамиз [2].
1-жадвал
№ |
Схеманинг шартли белгилари. |
Схемадаги шартли белгиларнинг номланиши. |
№ |
Схеманинг шартли белгилари. |
Схемадаги шартли белгиларнинг номланиши. |
1 |
|
Ток манбайи |
5 |
|
Занжир очиқ холатдаги калит |
2 |
|
Батареяли ток манбайи |
6 |
|
Электр лампочка |
3 |
|
Ўтказгичларнинг туташган жойи |
7 |
|
Электр қонғироқ |
4 |
|
Ўтказгичларнинг туташмасдан кесишган жойи |
8 |
|
Электр асбобларини улаш учун қисқич |
Жадвалда курсатилган шартли белгилар асосида биз оддий электр схемасини ийғип куришимиз мумкун (1- сүўрет). Энг оддий электр схемасини ийғиш учун бизга ток манбаи, утказгич (туташтирувчи симлар), электр истемолчи (лампочка) ва калит булса етарли.
1 сүўрет. Очиқ занжирнинг электр схемаси
2 сүўрет. Берк занжирнинг электр схемаси.
Электр занжирини 1 расмда курсатилгандек ийғсак хеч нарса содир булмайди. Шунинг учун хам ушбу холат очиқ занжир электр схемаси дейилади. 2 расмда курсатилгандек ийғсак яъний берк занжирнинг электр схемасини шакллантирсак электр лампочкасининг ёнганлигининг гувохи буламиз [2].
Ўқувчиларга электромонтаж ишларини ургатишда асосий вазифаларидан бири бу хонадон электр занжирини улаш ҳисобланади. Хонадон электр занжирини улашни биз хонадон макетини (2-расм) ясаган холда амалга оширишимиз мумкун. Хонадон электр занжирини макет ёрдамида улаганимизда 1,5–3 В кучланишга эга электр лампочкаларидан фойдаланамиз. Агар да ўқувчилар ҳар бир амалий машғулотларни уз қўллари билан ишлаб урганишса мустақил равшда ишлай олиш имкониятига эга булади [4].
3-сүўрет
Албатта оддий электр схемасини йиғишнинг юқорида курсатилган амалий куринишларидан ташқари бир нечта турлари мавжуд бўлиб, компьютер дастурлари ёрдамида яъний вертуал равшда, анимациион услубда ва Power Point дастури ёрдамида ҳам курсатиб бериш имкониятларига эгамиз. Биз уз имкониятларимиздан келиб чиқиб юқорида курсатилган услубларнинг қайси биридан фойдаланиб кўрсатиб тушунтирсак хам ўқувчиларнинг чуқур билим эгаллашига, физика ва технология фанларидан ўрганган назарий билимларини амалётда қўлланиб, кундалик турмушмимизда фойдалана олишига оз булса ҳам ҳисса қушсак келажакда юртимизнинг илм, фан-техникасини ривожлантирадиган муносиб авлодни тарбиялаб етиштирган бўламиз.
Адабиётлар:
- Ш. Мирзиёев «Эркин ва фаровон, демократик Ўзбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз»Тошкент — «Ўзбекистон» — 2016
- П.Хабибуллаев, А.Бойдедаев, А.Бахромов, Ж.Усаров, К.Суяров, М.Юлдашева. «Физика» 8-синф учун дарслик. Тошкент-2019.
- Е.Мирзахмедов, Н.Ғофуров, Б.Ибрагимов, М.Джораев, Г.Қарлыбаева, Г.Сагатова. «Физика ўқитиш методикаси» Тошкент-2010.
- www.pedogog.uz